شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

چند عدد و رقم درباره شبکه اينترنت ايران

اينترنت

پنج شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱:۰۰


شبکه زيرساخت کشور هسته اصلي شبکه ملي اطلاعات است و موضوع کيفيت و پايداري اين شبکه بسيار مهم و همواره مورد توجه بوده است، از اين رو مديران زيرساختي کشور همواره تاکيد دارند که ايستگاه‌هاي ما بايد استاندارد بالايي داشته باشد

وايمکس نيوز- که IP شرکت ارتباطات زيرساخت کشور قرار بود تا نيمه نخست امسال بازسازي شود و در اين راستا اين شرکت در فعاليت‌هايي مثل راه‌اندازي CDN و پيام‌رسان‌هاي داخلي با اختصاص فضا و ارائه امکانات فني و ساير تسهيلات کمک کرده و به نوعي به عنوان بازوي دولت در کمک به بخش خصوصي محسوب مي‌شود.

در همين رابطه بود که پروژه‌هاي توسعه شبکه انتقال (تدبير) و توسعه شبکه ديتاي بين‌الملل (IGW) شرکت ارتباطات زيرساخت با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افتتاح شد. با تلاشي که در شرکت ارتباطات زيرساخت صورت گرفت تعداد گذرگاه‌هاي بين‌المللي به هفت نقطه افزايش پيدا کرد که هسته شبکه ملي اطلاعات نيز در اين هفت نقطه مستقر شد تا در صورتي که يکي از اين نقاط از مدار خارج شود، اختلالي در کار مردم احساس نشود و بقيه نقاط کمبود آن را جبران کنند.

به همين دليل اگرچه امروز قطعي‌هاي بين‌المللي زياد شده اما به گفته مسؤولان ، در زندگي مردم اختلالي نمي‌بينيم زيرا شبکه توزيع شده است. در پروژه IGW زيرساخت، زنجيره‌هاي مستقل هفت‌گانه به هم متصل مي‌شوند و 4.2 ترابيت ظرفيت دارند و اگر يک گذرگاه از مدار خارج شود، کشورهاي ديگر مي‌توانند به آن کمک کنند.

بنا بر اعلام مسؤولان مربوطه، از خردادماه 96 که 263 گيگابيت بر ثانيه ميزان تبادل اطلاعات در داخل کشور بوده، در حال حاضر به 800 گيگا بيت بر ثانيه افزايش يافته است که 50 درصد ترافيک اينترنت در ايران را شامل مي‌شود و قرار بوده با يک بسته حمايتي براي مراکز تبادل داده غير از تهران، اين مراکز نيز فعال شوند.

اما نرخ رشد ترافيک داخلي و سهم آن از ترافيک مصرفي از سال 96 به 97 رشد 317 درصدي در حوزه‌ي محتواي داخلي داشته و هم‌چنين رشد محتواي داخلي 16 درصد و محتواي اينترنت بين‌المللي 6 درصد بوده است؛ در حالي که اين ارقام در سال گذشته برعکس بود. هم‌چنين شکل‌گيري خدمات پايه پرکاربرد و کسب و کارها و کاربران فضاي مجازي نظير نقشه و مسيريابي از صفر در سال 96 به صد رسيده است.

اين افزايش ترافيک داخل مربوط به خدماتي است که در بستر شبکه ملي اطلاعات در قالب ويدئو و سرويس‌هاي حمل و نقل اينترنتي به مردم ارائه مي‌شود و توليد و مصرف اين محتوا در داخل ايران است و هزينه پرداختي براي مصرف‌کننده نيز يک دوم هزينه مصرف اينترنت بين‌الملل است.

همچنين به گفته مسؤولان امر از شهريور سال 93 تا شهريور 97 دسترسي شهرها به اينترنت نسل 3 از 1057 شهر به 1242 شهر رسيده است. هم‌چنين از فروردين سال 93 تا مرداد 97 رشد استفاده از واي فاي کاهش و رشد اينترنت نسل 3 و 4 افزايش پيدا کرده است. اما در حالي که فيبر نوري بين استاني در آذر 96، 66 هزار و 681 کيلومتر بود. اکنون به 68 هزار و 920 کيلومتر رسيده است. شبکه IP از 6.8 ترابيت به 18.5 ترابيت رسيده است.

در هر حال، وظيفه شرکت ارتباطات زيرساخت کشور، حفظ کيفيت و پايداري ارتباطات بين‌الملل است، بر همين اساس ورودي‌هاي ديتاي خارج از کشور بايد به صورت توزيع شده باشد تا اگر مشکلي در يکي از ورودي‌ها به وجود آمد، امکان مديريت شبکه باشد.

هم اکنون از جنوب و شمال کشور ورودي‌هاي اينترنت مناسبي ايجاد شده و در پنج نقطه ترافيک توسط شرکت ارتباطات زيرساخت تحويل گرفته مي‌شود که دو نقطه در تهران و 3 نقطه هم در شهرهاي مشهد، تبريز و شيراز است که ارتباطات جنوب و شمال کشور از طريق اين نقاط توزيع مي‌شود و با پروژه جديدي هم که در اين حوزه اجرا شده ايجاد نظم و پايداري در شبکه بهبود يافت.

در اين باره حميد فتاحي - رئيس هيأت مديره شرکت ارتباطات زيرساخت - با اشاره به اين‌که تمرکز اين شرکت بر روي حوزه ترانزيت قرار دارد، گفت: در اين حوزه با کشورهاي آذربايجان، عراق، ترکمنستان و قطر توافقات خوبي در حال اجراست و به دليل موقعيت ژئوپلتيک ايران کشورهاي ديگر حاضر به از دست دادن اين فرصت نيستند و تحريم تأثيري در اين حوزه نداشته است و اگر از اين فرصت استفاده کنيم مي‌توانيم به هاب منطقه در اين حوزه تبديل شويم.

در هر حال هم اکنون پهناي باند ورودي اينترنت کشور 2 ترابيت بر ثانيه است و 600 گيگابيت بر ثانيه نيز ترانزيت داريم که عدد اين ترانزيت طبق برنامه و به گفته مسؤولان در حال افزايش است و تا پايان سال به يک ترابيت بر ثانيه مي‌رسد.

هم‌چنين تقسيم ترافيک ديتا در شبکه، نيز اينگونه است که ترافيک در شمال غرب، شمال شرق، جنوب غرب و شرق تقسيم شده و شبکه به صورت متوازن عمل مي‌کند و تقريباً در هر خط انتقال بين 300 تا 500 گيگ ديتا منتقل مي‌شود.

اما شبکه‌هاي اجتماعي پرکاربرد و اپليکيشن‌ها، ديتاي خود را در بستر اينترنت دريافت مي‌کنند و با هيچ کدام از اين شبکه‌هاي اجتماعي ارتباط مستقيمي براي دريافت ديتا وجود ندارد و بستگي به حضور کاربر در جنوب يا شمال کشور اين اطلاعات از طريق همان خط انتقال اينترنت به دست کاربر مي‌رسد؛ به اين معنا که شرکت زيرساخت، در شبکه اينترنت خود هيچ ارجحيت ترافيکي براي اپليکيشن يا شبکه اجتماعي ندارد و سرويس خاصي به اين شبکه‌ها ارائه نمي‌شود.

منيع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو